torsdag 21 april 2016

Damast

Hej, Ali heter jag och jag går vård och omsorgsprogrammet på Jenny Nyströmskolan. Jag fick chansen att följa med på denna resa och det är fantastiskt. Jag tänkte berätta lite för er hur en vanlig dag ser ut för mig och även lite mer om min praktikplats. Vi har publicerat inlägg om vart  vi lever och det är lyxigt. En stor villa som är väldigt fin. Vidare till min praktikplats. Jag praktiserar på Damast, ett rehabcenter som ligger bredvid sjukhuset. När vi anlände till Holland fick vår och en av oss sin egen cykel. Vi bor ungefär 13 kilometer ifrån sjukhuset och det fick vi cykla varje morgon och eftermiddag. I regn, åska och ibland sol. Vi börjar vid 8 och slutar våra dagar vid 14.30. Under min tid på Damast har jag inte lärt mig något nytt vad gäller vården då vården i Sverige och här ligger på samma nivå. Dock är vi bättre på hygien och förflyttning än vad de är här. Mycket bättre. Något vi är sämre på är hur mycket de tänker på Patienten. Det ska kännas som hemma och allt ska vara tillgängligt och enligt patientens önskan vilket man märkte väl. Det gör de mycket bättre då hemma Sverige kan det kännas som om att personalen på sjukhuset oftast har tröttnat på sitt jobb. Något som även skiljer sig stort är respekten för de äldre. Även om de är fysiskt eller psykisktsjuka så respekterar man de mycket pga deras ålder. Det ska tex alltid sägas "herr" eller "Fru" innan varje namn. Det är inte lätt att praktisera utomlands då det är så mycket nytt under så kort tid. Men kul är det. Den största uppmaningen var att man hanterade fyra språk varje dag vilket var väldigt krävande och man var helt slut efter en dag på praktiken.  Även om jag inte lärde mig mycket angående vården så fick jag uppleva massa nytt om det här landet, kulturen och samhället. Beundransvärt hur några mil kan skilja på oss människor så pass mycket. En mix av människor som är så öppna och trevliga, städer som får en att häpna,  Fotbollsarenor som haft sina storhetstider sent på 1900-talet och en regering som får en turist att ställa många frågetecken.

Ali Vo13. 

1 kommentar:

  1. Intressanta reflektioner Ali. När du kommer hem och fått distans till din holländska vardag ser du att lärt dig mycket mycket mer.

    SvaraRadera