torsdag 14 april 2016

Glutenfria Bageriet i Breda

Hej! Wilma heter jag och det är jag som bor och praktiserar med Sofie här i Chaam på ett bageri som heter Bakkerij Van Gils. Eftersom jag har haft lite problem med att komma in här på bloggen så har jag inte varit så aktiv om man säger så. Nu har vi snart varit här i Holland i två veckor och hitills har det gått bra både i bageriet och i vårt "ägg" som vi kallar det, andra säger bara bungalow.

I Sofies inlägg berättade hon lite om en vanlig dag på bageriet och jag tänkte att jag skulle berätta om det glutenfria bageriet som Van Gils också äger. Bageriet heter Bakkerij Van Gils Glutenvrij och det ligger inte i Chaam utan i en större stad inte så långt ifrån som heter Breda. Det tar ungerfär en kvart att åka dit så det tar inte så lång tid att ta sig dit. Jag åkte med den glutenfria bagaren som heter Merekke till Breda kl. 06.00 och var spänd och taggad på att för första gången baka glutenfritt. Om jag ska vara helt ärlig så var det inte så stor skillnad att baka på glutenfritt som att baka som vi brukar. Det ända kan vara att bröd degarna var lite kladdigare och man arbetade dem inte på samma sätt. I en vanlig deg vill man skapa gluten trådar och det gör att man får ett fint och spänsdig deg genom att arbeta degen i kanske ca. 10 minuter , nu när man bakar glutenfritt så sa Merekke att man kan arbeta degen i en halv timme utan att det skulle bli någon skillnad.
Dagen blev väldigt lång jag slutade kl. 16.00 och då hade vi bakat av allt, packat bröd och städat. Sen när jag knappt kände av mina fötter efter bara hade haft 15 minuters rast så var det sååå skönt att sätta sig i en bli en stund.
Så då var det jag hade och säga idag, kommer säkert lite mer i helgen efter vi har åkt in till Breda och shoppat lite. Hoppas allt är bra med er så syns vi!
/ Wilma RL14B

Bageriet var ute i tomma intet i ett slags garage




Dem säger choklad muffins men jag hade nog valt att säga chocolate chip

Mini äppelpajer

En typisk Holländsk kaka som jag alltid glömmer namnet på...






1 kommentar:

  1. Vad kul att höra om dina nya erfarenheter. Stackare vilken dag såååå lång.
    Du har lärt dig en del förstår jag. Så vackra bröd och fina kakor.
    Ha det gott!

    SvaraRadera