torsdag 14 april 2016

ZuiderKwartier - Daniels praktik

Hej !

Tänkte berätta lite av allt jag har varit med om här i Holland än så länge. Jag praktiserar just nu på  ZuiderKwartier, det ligger centrerat i ett så kallat "problem kvarter" som har ett projekt som dom kallar Treasure Island. Jag börjar mina praktikdagar 12 och slutar kl 5.

På dagen är det skola och på eftermiddagen är det öppet så att barnen kan komma och leka med oss. Eftersom att det är ett problem kvarter så försöker man att inrikta sig på att lära barn ett bättre socialt beteende och hur man uppträder mot folk. Det är ett projekt som går framåt för varje dag. Just Treasure Island bedrivs av studenter, de jobbar där som volontärer. Det har också blivit en liten del av deras skolprojekt. Men det är inte bara barn som centret är inriktat på, utan det är även pensionärer som kan komma och låna lokaler för att spela biljard, ha möten eller fika samt göra aktiviteter tillsammans.

Jag är umgås med barnen brukar vi mest spela fotboll, hoppa hopprep, fika, leka kurragömma och göra olika stafetter, barnen försöker även lära mig holländska ord. Första veckan för mig var att försöka lära känna alla i personalen och få bra kontakt med barnen,
Det enda som var svårt var att kommunicera med barnen men det hjälpte volontärerna mig med.

På skolområdet som vi befinner oss på försöker man att jobba sida vid sida med barnens föräldrar som oftast brukar sitta och fika. Men som också hjälper till med barnens aktiviteter, det gör att barnen känner sig trygga när dom vet att de har en vuxen de känner i närheten.
När Treasure Island stänger om eftermiddagarna kl 5, går vi till kontoret och utvärderar varje dag med vår chef som också har ett mål i projektet. Det kan vara allt från att barnen har varit stimmiga eller har tagit egna initiativ till att leka.

Här kommer några foton under mina 2 veckor i Holland, några är från flygplatsen, från middagen med kollegorna, en klass jag besökte en fredag för att lära dom om Sverige,  glosor som jag fått under veckan och en dag i Tilburg när vi åt på KFC.

/Daniel Aronsson BF13A



1 kommentar:

  1. Bra beskrivet Daniel. Du har en viktig uppgift att fylla för barnen! Fint att du var med på lektioner på skolan också. Fortsätt att ha det fint.

    SvaraRadera