torsdag 7 april 2016

St. Elisabeth Ziekenhuis

St. Elisabeth Ziekenhuis är ett stort sjukhus som ligger lite utanför staden Tilburg. Det är här Annie och Selma har sina praktikplatser. Vi är placerade på olika avdelningar, Selma är placerad på en avdelning som heter "plastic surgery". Många tror nog att det handlar om de där vanliga "plastik operationerna, alltså kosmetiskt, men det är inte riktigt så. Utan det är kosmetiska operationer dock efter sjukdomar eller olyckor som inträffat under patientens liv. Så som bröstcancer, operationer utav käke, öron osv. Annie är placerad på "surgery" vilket innebär operation, en avdelning som tar hand om patienter före och efter operationer, dock större operationer än vad "plastic surgery" har.
St. Elisabeth Ziekenhuis är ett väldigt stort och populärt sjukhus, de som arbetar här har även sagt att många patienter från andra länder kommer hit för att utföra sina operationer eftersom att kirurgerna här är väldigt skickliga och erfarna.  Sjukhuset är nyrenoverat sedan 2 år tillbaka och väldigt modernt. Dessutom har dem ett punkt som dem lägger extra mycket fokus på när dem arbetar, och det är patienten i sig och inte själva "problemet, eller sjukdomen". Utan för dem som arbetar (speciellt sjuksköterskorna) är det väldigt viktigt med servicen och att personen känner sig sedd.

Selma
På avdelningen "plastic surgery" arbetar med före och efterarbete gällande operationer. Dessa operationer är oftast bröstoperationer, operationer i käke, justering i ansiktet, händer osv. Under min första dag fick jag för första gången se en man som drabbats utav cancer i struphuvudet. Sjuksköterskan förklarade även att den största orsaken till detta var tobak. Det var väldigt intressant att se, men samtidigt väldigt synd att personen i detta tillstånd inte kan prata utan får därefter träna upp talet igen. Det var väldigt annorlunda att se men inget jag tyckte var konstigt eller annorlunda. Jag fick även vara med och kolla när ett drän skulle tas bort, vilket jag varit med om i Sverige och själv utfört innan. Men här i Holland gjorde dem på ett annorlunda sätt vilket var lärorikt att se, dem hade någon typ av behållare med sig under tiden dem drog ut dränet. Under dagen fick jag även vara med på dokumentation och utdelning av mediciner vilket var i princip likadant som hemma.

Annie
Mina första dagar på sjukhuset har spenderats på kirurgen vilket ha varit intensiva dagar men väldigt intressanta. På kirurgen arbetar man med patienterna före och efter operation. Man hjälper dem med tvättning, förflyttning osv, när de inte kan detta själva. Idag har jag varit med om några enorma såromläggningar, enormt lärorikt! Jag fick även vara med under en ERCP undersökning, då man förde ner en lång slang med en kamera längst matstrupen, genom magsäcken och vidare till tarmen. Tack vare röntgenbilderna kunde man ta bort den gallsten man sökte efter.
Imorgon taggar jag ännu mer nya upplevelser!


Vi är fortfarande osäkra ifall vi får fotografera inne på avdelningarna, så vi har inte gjort det ännu eftersom vi inte frågat. Men här kommer bilder från sjukhuset, och det ser exakt ut så!!



Selma & Annie VO13

1 kommentar:

  1. Så intressant läsning! Visst är sjukhuset fint o fräscht! Ni kommer att få lära er så mycket! Ha det gott!

    SvaraRadera