tisdag 12 april 2016

Vecka 2

Nu är vi inne på vecka 2 och tiden bara springer iväg. Under förra veckan blev jag i stort sätt bara introducerad i arbetet och fick se mig omkring hur dem arbetade på avdelningen. Det var mycket nytt jag fick se som jag inte sett tidigare hemma i Sverige på sjukhuset. Förra veckan fick jag se en man som hade gjort en operation pga diabetes. Patienten har länge haft diabetes och ett ben är redan amputerat, det andra benet hade nu drabbats av dålig cirkulation, (vilket kan vara en följd av diagnosen). Det kirurgerna hade gjort var att ta en stor muskel från ryggen och opererat "in"/"på" foten och i samband med en apparat (bypass) på smalbenet, detta skulle lösa blodflödet i mannens ben. Efter cirka 6 månader skulle denna muskel som opererats "på"/"in" på foten sjunka ner och bilda en ny hud över, så att endast ett ärr skulle synas efteråt. Det var väldigt intressant att se hur en muskel och en apparat skulle få blodcirkulationen i benet att fundera igen.

Idag (tisdag) har det varit en otrolig lugn dag, så istället har jag gått med undersköterskorna på avdelningen. Vi har bäddat rent efter patienter som åkt hem, stöttat vid dusch osv, precis som undersköterskorna gör hemma. På eftermiddagen fick jag en rundvisning på sjukhuset. Det var väldigt stort!!! De första bilderna som kommer här nedan är "kylrummet" där lik och de som omkommit i t.ex olyckor förvaras. Även fick jag se obduktionsrummet.
Obduktionsrummet

Det första rummet personen kommer in.

Kylarna för avlidna.

Här kan anhöriga komma för att ta förväl av närstående en sista gång
Kyrka inne i sjukhuset

För muslimer inne i sjukhuset

En musikstudio anpassat för barn som är sjuka, här föräldrar som är sjuka. Detta är sponsrat utav en artist som kommer från Tilburg. 

SELMA VO13



1 kommentar: