fredag 15 april 2016

Praktik, skador och cykla i regnet.

                                                        Hejsan hoppsan allihopa!                                                          

Idag var det fredag, 15/4. Kloclan 05:15 bar det av mot ptaktiken, och det ösregnade så jag blev väldigt blöt, väldigt blöt. Sen när jag kom fram så bytte jag om och gick direkt till konditoriet, där är jag mest och trivs superbra, eller jag har bara varit där förutom när det är typ 2 uppgifter i bageriet som behövs göras, kommer skriva mer om det senare sen i inlägget.

En tårta som hon i konditoriet gjorde!

Detta är Cherry Turn overs, som jag fick fylla med grädde.
När jag packade bröd i röda lådor så lyckades jag på något sätt att skära mig på långfingret så att jag fick som ett paper cut, dom var frysta och kanterna var super skarpa och vassa, eftersom jag rev mig så måste ju kanterna varit väldigt vassa, plus att jag fick en tung plåt på min stortå så den har jag jävligt ont i kan jag säga, dom märker inte riktigt att jag inte har samma tempo som dom när det kommer till att rengöra plåtarna i en special maskin som tar olja på dom samtidigt, så det gick alldeles för fort och plåten ramlade ner på min tå för att jag inte han ta i den efter att jag hade ställt ifrån mig den andra plåten som var innan, dock så märker hon i konditoriet vilket tempo jag har och tar det lugnt. Men jag mår bra bortsätt från tån och såret. 
Sen var det dags att hjälpa till med dessa bröd (denna bilden är dock från google eftersom jag aldrig fick chansen att fota dom när dom var klara). Detta är ett bröd som Theo Pastoor echte bakker är känt för, dom innehåller ko kött/nötkött och det görs ca 5000 i veckan, vilket innebär ca 260 000 varje år. Men dock hjälpte jag bara till med att lägga ut rund drivna degklumpar på kavlings maskinen och sen att ge dom köttbitarna som är köttfärs som görs till korvar som är specialtillverkade för just det företaget. Det är ganska tråkigt att hjälpa till med det, och sen så gillar jag inte att ta i kött eftersom att jag är vegetarian och har väldigt stora problem med att ta i kött utan att behöva må illa med tanke på att det är ett dött djur jag tar i. Jag minns inte namnet på dessa tyvärr. Jag läste även på internet att dessa bröd har blivit så kända så att dom har varit med på Holländska nyheterna.

Klockan ca 10:45 så var det dags för lunch/frukost/rast. Holländarna äter bara smörgåsar, inte bara alltså, men ni fattar poängen. Det var skönt med lite rast, vi hade rast fram till ca 11:10. Sen var det tillbaka till konditoriet igen, mitt favorit ställe.

Ni kanske känner igen Progréserna från tidigare inlägg jag gjort, detta är den större variationen av dom, mer som en tårta. Det var roligt att göra dom, konditoriet är där jag hör hemma, där kan jag utöka min kreativitet mera på olika sätt. Dessa var in princip det sista jag gjorde för dagen, förutom att städa. Jag slutade tidigare än vanligt idag, redan vid 12:30 slutade jag. Sen så var det dags att cykla hem i regnet igen.

Hoppas ni fick en trevlig läs stund :)

/Kim RL14B




1 kommentar:

  1. Kim! Absolut en trevlig lässtund. Det är kul och intressant att få höra vad du gör och får uppleva.
    Var rädd om dina tår;)

    SvaraRadera